Dette bør du tenke over før du velger design til bloggen

Innheholder annonsørinnhold

Skal du begynne å blogge for første gang, eller har du blogget en stund og vil friske opp designet? Eller har bloggen din vokst seg så stor at du skal over på en ny plattform? Da har du kanskje allerede surfet litt rundt på nettet for å hente inspirasjon, eller til og med satt deg ned med penn og papir for å lage et utkast. Hvis du er webdesigner har du sikkert full kontroll på dette, men for dere som ikke er profesjonelle designere har vi samlet noen punkter som bør ha påvirkning på bloggens design, og som det kan være lurt å tenke over.

Valg av plattform

Dersom du er ny i bloggingens verden, er valg av plattform det første du gjør. Når det gjelder implementering av design er det store forskjeller mellom de ulike plattformene. De fleste lavprisplattformer har et utvalg maler du kan velge mellom, uten veldig stor fleksibilitet. På de større plattformene står du helt fritt til å designe hver minste detalj, men det koster til gjengjeld mer penger og det tar lengre tid.

Velger du noen av de enklere plattformene som blogg.no eller medium.com, kan du velge blant de standardiserte malene og har ellers liten påvirkning på designet. Medium er spesielt rent og minimalistisk, med tekst i fokus, og har en flott mobilapp.

Ønsker du å avansere, kan du velge publiseringsløsningen WordPress.org. WordPress har åpen kildekode som du installerer på ditt eget domene og webhotell, og du står helt fritt til å velge plassering av moduler, utforming og design. Med WordPress får du full kontroll over en personlig plattform, men det krever at du lærer deg litt elementær webutvikling.

Husk at hvis du skal drive med salg fra bloggen, må du velge en plattform som tillater det.

Bloggens formål

Hva som er bloggens formål bør ha stor betydning for utforming av design. Skal du for eksempel drive en nettbutikk eller en webinar-plattform, krever det et helt annet design enn en ren tekst- og bildeblogg. I for eksempel en nettbutikk bør det være enkelt å legge til bilder og redigere eksisterende tekst, og du bør gjøre plass til en søkefunksjon og en betalingstjeneste. Driver du en bildeblogg bør designet være rent og minimalistisk for å ikke stjele for mye oppmerksomhet fra bildene dine, og motsatt – dersom du driver en ren tekstblogg kan du eksperimentere med et mer dominerende design.

Bloggens tema

Hva som skal være bloggens tema har du sikkert klart for deg allerede, men ikke glem å la temaet reflekteres i designet. Skal bloggen handle om mat, mote, dyr, hverdag eller noe helt annet? Ved å la temaet påvirke designet skaper du en rød tråd som vil bidra til å holde på leserens oppmerksomhet. Skal du for eksempel bruke bloggen promotere helse, medisiner, kosttilskudd eller lignende bør den se helt annerledes ut enn hvis du skal selge strikketøy.

Brukervennlighet

Design handler også om brukervennlighet. Det er fort gjort å drømme seg vekk i fargerike og fantasifulle designvalg, men prøv å tenke enkelhet i alle ledd. Husk også at designet må se fint ut og fungere like godt fra mobile enheter. Du sitter kanskje og designer på en stor dataskjerm, men halvparten av leserne dine kommer til å lese bloggen din fra mobilen. Et godt tips er å besøke din egen blogg, hjemmeside eller nettbutikk fra flere ulike enheter, og se hva som fungerer og hva som ikke fungerer.

Målgruppe

Til sist bør også leseren ha påvirkning på valg av design. Hvem vil med størst sannsynlighet lese bloggen din? Prøv å se for deg hva mottakere forventer seg når de klikker seg inn på bloggen, og la det påvirke designet. Igjen, det handler om å holde på mottakerens oppmerksomhet og interesse, og det kan du blant annet gjøre ved å ha et gjennomført og godt design som tilsvarer deres forventninger.

Syns du det er vanskelig å skape et gjennomført og godt design, finnes det en mengde webutviklere som kan hjelpe deg.