Blogg

Disse bloggene bør du følge med på

I alle yrker er det viktig å følge med på resten av bransjen for å holde seg oppdatert, også for profesjonelle yrkesbloggere. Som blogger må man beherske mange forskjellige disipliner, blant annet fotografi og markedsføring. En god måte å lære noe om disse fagene på er å følge med på andre blogger.

 

Derfor bør du følge med på andre blogger

Å blogge kan være ensomt – spesielt hvis du nylig har startet og ser drømmen om å bli headhuntet som influencer langt i det fjerne. Heldigvis trenger du ikke kle av deg eller komme med kontroversielle utsagn for å skape synlighet rundt din egen blogg. Ved å kunne noe om digital markedsføring og kamerateknikk, samt å jobbe med det visuelle uttrykket på bloggen i tillegg til det skrevne ord, kan du nå svært langt.

I tillegg til det tekniske må du selvfølgelig også ha evne og disiplin til å publisere på daglig basis. Ved å følge andre bloggere innen ditt felt kan du få ny input, og bli inspirert til å skape innhold av høy kvalitet. Du trenger altså ikke å begynne å lete etter ledige jobber helt ennå – med disse verktøyene kan du løfte nivået på bloggen og få flere følgere.

 

Fotografi

 

fotografi

 

En toppblogger vil ofte rekruttere en fotograf til å ta bilder og gjøre etterarbeidet for å spare tid, men de har også svært mye kunnskap om å ta bilder selv. Dersom du ønsker å lykkes som blogger, er det viktig at du behersker fotografi. En fotograf må både være god i kamerateknikk, bruk av lys og digitalt etterarbeid. Digital Photography School er en nettside som publiserer innlegg om fotografi og hvordan man skal få mer ut av kameraet sitt. Her finner du også anbefalinger av kameraer og annet utstyr. Nettsiden gir deg både råd om bruk av profesjonelt kamera og mobilkamera.

På bloggen Rocketstock av Shutterstock får du gode tips til hva du kan gjøre med bildene dine i etterarbeidet. Denne bloggen er også nyttig dersom du ønsker å lære mer om hvordan du kan bruke visuelt innhold til å bygge et merke. Dette er kjempeviktig for deg som ønsker å lykkes som blogger.

 

Markedsføring

 

markedsføring

 

Trender i markedsføring, og spesielt digital markedsføring, utvikler seg svært raskt. Bare det siste året har bruken av video og kunstig intelligens i markedsføringen skutt i været. Ønsker du å lykkes som blogger er det nyttig å vite noe om markedsføring – markedsførere bruker igjen influencere og toppbloggere for å løfte fram sine egne merker. For å følge med på trendene i digital markedsføring er det anerkjente Neil Patel som gjelder. Patel er på New York Times’ liste over bestselgende forfattere, og kalles en av internetts største influencere. Han er en kjendis innen markedsføring, med god grunn.  

Analyseverktøyet Ahrefs er godt kjent for alle digitale markedsførere, men kan også være nyttig for deg som ønsker mer trafikk inn til bloggen din. Gjennom Ahrefs blogg kan du lære deg mer om søkemotoroptimalisering (SEO) og markedsføring, med mange gode gjør-det-selv-strategier. Ved å følge disse teknikkene innen digital markedsføring, vil du få høyere synlighet på internett.

Syns du det er vanskelig å forstå teknikken gjennom å lese blogger, kan du også arbeide som vikar for et markedsbyrå i en periode. Da kan du få kjennskap til bransjen fra innsiden, og lære deg å beherske teknikker som du kan ta med deg videre i ditt eget merke.

 

Mote- og livsstilsblogger

 

Mote

 

I bloggverdenen er det et flytende skille mellom mote og livsstil, og det er et stort marked for blogger som handler om akkurat dette. Du har sikkert dine favoritter allerede, men det skader aldri med nye input. Bloggen She Wears Fashion drives av Kavita Donkersley, og handler om reise, mote og livsstil. På instagram har @shewearsfashion 60 000 følgere. Kavita har base i London, men er ofte på reisefot hvor hun viser fram fargerike antrekk. Uttrykket hennes er en blanding av chic og luksus.

We Wore What drives av New Yorker Danielle Bernstein, og handler om mote, gatemote og livsstil. Bernsteins uttrykk er mer tidløst og feminint, med innslag av tøffere antrekk. Hun følges av 2 millioner instagrammere, og publiserer daglig poster hvor man kan klikke seg videre inn på nettbutikker for å kjøpe klærne.

Her i Skandinavia er det svenske Kenza som regjerer – med 4 millioner følgere på tvers av sosiale plattformer. Kenza skriver først og fremst en livsstilsblogg, som har blitt mer fokusert på mote de siste årene. Hun er en av grunderne bak det digitale motehuset Ivyrevel, som både H&M og Zalando har investert mange millioner kroner i.